Spirituele Community

Wat zijn de gevolgen van een bewuste ademhaling?

Bewuste ademhaling de helende werking

In het leven heb je te maken met een perfecte drie-eenheid. Je lichaam, ziel en geest werken perfect samen en zorgen voor de juiste balans. Je kunt deze balans verder verbeteren door zeer bewust adem te halen. Bewust ademhalen zorgt ervoor dat je in beter contact met je lijf komt en dat je kalmer in je hoofd wordt.

Door bewust te ademhalen, kan je jouw gezondheid verbeteren. Het is namelijk een fysieke bezigheid waar je eigenlijk geen last van moet hebben. Je kunt het ademhalen echter een stuk efficiƫnter later verlopen door zeer bewust adem te halen. Hierbij wordt de ingeademde zuurstof optimaal verdeeld over je lichaam en verkrijg je ontzettend veel energie.

Bewust ademhalen kan er bovendien voor zorgen dat er adrenaline in je lichaam vrijkomt. Het gevolg daarvan is dat het geluk makende stofje dopamine aangemaakt wordt. Hierdoor krijg je een opgewekter gevoel; allemaal te danken aan je bewuste ademhaling.

Ook kan je door bewust ademhalen de organen rondom je buik te trainen. Het ademen gebeurt grotendeels via je buik. Door dit proces te optimaliseren, kan je de conditie van de organen rondom je buik verbeteren.

Ontspannend gevoel

De bewuste ademhaling zorgt tevens voor een ontspannend gevoel. Door in een langzamer tempo te ademen, worden in feite alle functies in het lichaam gekalmeerd. Alles verloopt rustiger en hierdoor kan ook je geest gaan kalmeren. Onder aan de streep krijg je hierdoor een ontspannend gevoel.

Ademen in combinatie met meditatie

Als je jouw brein en geest wilt kalmeren, kan dat door een combinatie ademen en mediteren. Gebruik onderstaande oefening om de adem-meditatie tot in perfectie uit te voeren en daarmee een stuk rustiger te worden.

Stap 1: Ga in een actieve houding rechtop zitten. Dit kan bijvoorbeeld de kleermakerszit of lotushouding zijn.

Stap 2: neem een prettige zitpositie aan en sluit je ogen.

Stap 3: Ga je ademhaling observeren. Hang hier geen waardeoordeel aan.

Stap 4: Denk ondertussen aan niks anders. Doe je dat wel? Begin dan opnieuw.

Stap 5: Volg je inademing, de tussenliggende periode en je uitademing. Volg dit op de voet en blijf dit continue herhalen.

Stap 6: Denk je weer ergens aan? Herhaal het proces dan weer. Herhaal het proces zolang totdat je minstens een minuut lang alleen maar aan je ademhaling hebt gedacht.

 

Het mag duidelijk zijn dat een bewuste ademhaling voor veel voordelen zorgt. Probeer met bovenstaande meditatie oefening om te werken aan je bewuste ademhaling. Dit levert je gezondheidsvoordelen en een ontspannend gevoel op!

 

Janneke Vercoulen

Janneke is al een aantal jaar actief als life coach, maar ook de specialist op het gebied van burn-out klachten en hooggevoeligheid. Binnenkort ook te vinden bij onze live consulenten!

Schrijf als eerste een reactie

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.

Most discussed